mandag 7. mars 2011

Når «godlukt» ikke lenger er godlukt.......

Mens de fleste mennesker opplever parfyme, kremer , lys og såper som godlukt er det dessverre flere og flere av oss som blir syke.
Reaksjonene kommer med en gang. Kommer man seg unna eksponeringen med en gang, kan man faktisk være i ok form dagen etter, hvis ikke er det gjerne dundrende hodepine i flere dager og kjempetette bihuler. Astmaen reagerer med kortpustenhet og pustetproblemer.

Parfyme, skyllemiddel, røyk, sterke blomserlukter, stearinlys er det jeg reagerer mest på.
Dette er vanskelig forhold til jobb, kollektiv transport, forsamlinger og det sosiale liv.
Man blir utestengt fra utrolig mye. Man må ofte velge, gå og bli syk eller holde seg hjemme.....
Er resultatet å bli så syk at men blir sengeliggende i flere dager og ikke får puste, så velger man nok å holde seg vekk. Det er begynner å bli vanskelig å være sosial.
Mange har forståelse for problemet og tar hensyn. Takk og pris er min familie veldig hensynsfulle og gjør så godt dem kan. Men det er nok mange som ser på meg som vrang , sær og litt hysterisk.......

Har man først utviklet en overfølsomhet for parfyme og såkalte duftende irritanter, er det ingen vei tilbake. Det finnes ingen behandling og man oppdager til sin fortvilelse at parfyme støter man på i mange ulike sammenhenger og produkter. Noen får så store problemer at de blir arbeidsuføre, noe jeg virkelig ikke håper vil skje meg.
Jeg har tro og håp på at immunforsvaret må bygges opp ved trening og godt kosthold . Da vil forhåpentligvis reaksjonene på de duftende irritantene avta og man kan ferdes ute på normalt vis, til en viss grad da.

2 kommentarer:

  1. Dette er så utrolig trist altså Nina :o(
    Jeg forstår utrolig godt at dette må være uhyre plagsomt, ikke minst vondt og ubehagelig.
    Det er jo egentlig ingen steder det er "lukte-fritt" og jeg forstår at en blir hjemme når alternativet rett og slett er å bli syk.
    Jeg håper virkelig at du får bygget opp igjen immunforsvaret slik at du kan ferdes ute på vanlig måte igjen :o)
    Du må jo bli med oss ut å spise middag vet du ;o)

    God bedring vennen. Klem ♥

    SvarSlett
  2. Har tenkt å prøve akkupukntur nå og ta en prat med napropaten min. Han har hjulpet meg tidligere med astmaen. Når det blir for mange "avfallstoffer" i kroppen, virker rett og slett i kroppen som den skal. Og når jeg tenker på all medsii jeg bruker og div yoyoslanking så er er sjansen stor stor for at ting hoper seg opp.

    SvarSlett